۱۳۹۱ بهمن ۶, جمعه

ایرانیان بزرگترین مشتری "پورشه" در منطقه هستند



علیرغم افزایش روز به روز فقر، ایرانیان بزرگترین مشتری "پورشه" در منطقه هستند

احمدی نژاد، در مهم ترین تعهد انتخاباتی سال 2005 که گفته بود، ثروت نفت را به سر سفره مردم می برد، کاملا ناکام شده است. در دوران حکومت او فاصله طبقاتی میان فقیر و غنی بیش از پیش شده، بطوریکه شرایط معشیتی ایرانیان افتی چشم گیر داشته است. در این دوران قیمت کالاهای ضروری جهشی صعودی به خود گرفته و ارزش برابری ریال با ارزهای خارجی بدون وقفه در حال سقوط است.

اما آنچه که این فقرا را خشمگین کرده افزایش روز افزون تعداد آنان در ازای ازدیاد ثروت ثروتمندان است. در مقابل چشمان این فقرا، اتومبیل های لوکس و گرانقیمت از مشهورترین مارکهای دنیا مثل "پورشه" و لامبورجینی در خیابان ها ویراژ رفته و جولان می دهند، آن هم در شرایطی که کشور در سخت ترین وضعیت اقتصادی خود به سر می برد. تمام اینها دال بر شکست طرح های احمدی نژاد در تحقق وعده های اولیه اش می باشد زیرا در این دوره فقر فقرا و ثروت ثروتمندان بیشتر شده است.

تمام این رویدادها زمانی به وقوع می پیوندد که کشور تحت شدیدترین تحریم های اقتصادی غرب دست و پنجه نرم می کند. صادرات نفت ایران به بیش از نصف کاهش یافته است. بانک ها و بطورکلی سیستم بانکی این کشور در اثر تحریم های غرب، از سیستم بانکی دنیا جدا شده است. ایران حتی برای دسترسی به ارزحاصل از فروش نفت با مشکلات جدی روبرو است. به شکلی که مجبور است برای فروش نفت دست به معاملات پایاپای با خریداران بزند.

روزنامه فاینانشال تایمز لندن در مقاله خود در این باره می نویسد: احمدی نژاد خود را آماده ترک پست ریاست جمهوری می کند، اما بر خلاف وعده های عمل نکرده 2005 و 2009، آمار فقرا افزایش چشمگیری داشته و ثروت ، ثروتمندان هم چندین برابر شده است. فاصله فقیر و غنی در این دوره به شدت زیاد شده است.

این روزنامه می افزاید: مردم عادی تهران شاهد افزایش روز افزون این اتومبیل های لوکس هستند که صاحبان شان از بستگان یا وابستگان به روحانیان حاکم، نظامیان، پاسداران و یا نیروهای امنیتی هستند که از طریق رانت های حکومتی صاحب ثروت شده اند.

براساس این گزارش در 9 ماه گذشته 1500 اتومبیل پورشه در ایران به ثبت رسید، که 13.5% بیش از دوره مشابه سال پیش است. در مقابل در همین مدت بحران اقتصادی شدت گرفته و قیمت کالاهای ضروری بالا رفته و ارز هم گران ترو گران تر شده است.

شرکت پورشه اعلام کرد در سال 2011 بیشترین فروش اتومبیل در خاورمیانه را در ایران داشته است.
روزنامه فاینانشال تایمز از یک راننده تاکسی که دارای مدرک دانشگاهی است نقل می کند": این قاطر سوارها با پول ما سوار پورشه می شوند".

این نشریه بریتانیایی اضافه می کند : قشر نخبه جدید که از مزایای قراردادهای نفتی و رانت های حکومتی بهره مند هستند به راحتی توانایی خرید مواد غذایی و کالاهای مصرفی وارداتی که بالغ بر 60 میلیارد در سال است می باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر