۱۳۹۱ اسفند ۱, سه‌شنبه

سوئد برای بار دوم دستور بازگشت یک نوکیش مسیحی به ایران را صادر کرد.

به گزارش « محبت نیوز» - "رضا جباری" شهروند ایرانی که به مسیحیت گرویده پناهجوی ایرانی در سوئد می باشد که وی برای دومین بار در آستانه استرداد به ایران قرار دارد. گفته می شود که اگر او به ایران باز گردانده شود، ممکن است بخاطر ترک اسلام "ارتداد" با خطراتی مواجه شود.
رضا جباری در گفتگو با « محبت نیوز» اظهار داشت که وی، چندی پیش پس از رد درخواست پناهندگی از سوی مقامات سوئدی، دستور دیپورت دریافت کرد. چند روز پس از صدور حکم بازگشت به ایران، مقامات سازمان مهاجرت سوئد اعلام کردند که روند بازگرداندن این نوکیش مسیحی به ایران متوقف شده و فرصتی دوباره به وی داده شده است.
با این حال کشیش این نوکیش ایرانی، آقای "سای برگر"، می گوید که یک مقام دیگر در اداره مهاجرت درخواست پناهندگی آقای جباری را رد کرده است و پلیس به دنبال اوست تا او را بازداشت و روند بازگرداندن او به ایران را آغاز کنند.
وکیل رضا جباری درخواست تجدید نظر دیگری را ارائه داده است.
کشیش وی می گوید که برای ایشان جای سوال است که چرا دولت سوئد به این سر سختی بر بازگرداندن این نوکیش مسیحی به ایران پافشاری می ورزد.
ایشان طی ارسال ایمیلی به خبرگزاری سی-بی-ان نوشتند، "به نظر می رسد که عرصه بر ما دوباره تنگ شده است و کاملن گیج شده ایم که چرا سازمان مهاجرت اینقدر برای دیپورت ایشان مصمم است. افراد با پرونده های ضعیف تر اجازه اقامت در سوئد را کسب می کنند، اما برای ایشان اینطور نیست !"
مقامات مهاجرت سوئد هنوز پاسخی کامل به پیگیری ها برای توضیح علت رد پرونده این نوکیش مسیحی نداده است.اما برخی مقامات اظهار داشتند که چون آقای رضا جباری در یک کلیسای رسمی ایمان نیاورده اند مورد قبول نیست !
"رضا جباری" از مسیحیان فارسی زبان می باشد که در سال 2010 به سوئد رفته بود و بنا بدلایلی تقاضای پناهندگی خود را به اداره مهاجرت آن کشور تسلیم می کند؛ بنا بر گزارشات رسیده، تاکنون درخواست ایشان مبنی بر اقامت و پناهندگی از سوی سازمان مهاجرت و همچنین دادگاه امور مهاجرت سوئد پذیرفته نشده است.
- دولت سوئد خواستار اخراج پناهجویان می باشد
چندی پیش نیز بخش فارسی رادیو سوئد خبرداد که دولت سوئد خواستار اخراج شمار بیشتری از پناهجویان است.دولت همچنین اعلام کرده است که پلیس سوئد باید برای اجرای حکم اخراج پناهجویان تلاش بیشتری کند.
با نگاهی به آرشیو سایت رادیوی سوئد مشاهده می کنیم که شمار گزارشاتی که در آن پلیس مرزی سوئد برای اخراج پناهجویان از روش های غیرعادی و در برخی اوقات غیرقانونی استفاده کرده است، چندان اندک نیست.
سورن کلرتون (Sören Clerton) رئیس پلیس مرزی سوئد یکی از علت های این امر را تحت فشار بودن پلیس مرزی از طرف ادارات مختلف دولتی برای اخراج پناهندگان می داند.
وی می گوید :"دولت مستقیمن از پلیس ، اداره مهاجرت و اداره مبارزه با بزه کاری می خواهد که حکم های اخراج بیشتری را به اجرا درآورند و ما از این نظر تحت فشار هستیم. یکی از علت های این امر افزایش شمار پناهجویان در سالهای اخیر در سوئد اعلام شده است.
گفتنی است که پس از انجام مصاحبه با سورن کلرتون دولت اعلام کرد که پلیس سوئد باید تلاش بیشتری برای اجرای حکم های اخراج پناهجویان کند. یکی از علت های این امر نیز افزایش شمار پناهجویان در سالهای اخیر در سوئد اعلام شده است.
سیاست جدید پناهندگی سوئد درمورد اخراج سریع پناهجویانی که جواب رد دریافت کرده اند موجب اخراج اجباری تعداد بیشتری از پناهجویان خواهد شد. از سوی اداره ی کل امور مهاجرت، ، تخمین زده می شود که تعداد اخراج های اجباری پناهجویان در مقایسه با سال گذشته تا ۳۰ در صد افزایش یابد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر