۱۳۹۱ بهمن ۲۸, شنبه

مجید توکلی برنده هشتمین «جایزه صلح دانشجویی» نروژ

 
رهسانیوز: مجید توکلی»، دانشجوی زندانی، در مراسمی که روز جمعه ظهر در نروژ برگزار شد، به عنوان برنده هشتمین «جایزه صلح دانشجویی» اعلام شد.
کمیته جایزه صلح دانشجویی از مجید توکلی به دلیل فعالیت‌های صلح‌آمیزش در راه آزادی بیان و دموکراسی تقدیر کرده است.
به گزارش رادیو فردا پیش از این دانشجویانی از برمه‌، تیمور شرقی، زیمبابوه، کلمبیا و کرواسی این جایزه را دریافت کرده‌اند.
محمود امیری‌مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران که در این مراسم حضور داشت و سخنرانی کرد، درباره کمیته جایزه صلح دانشجویی به رادیو فردا می‌گوید:« جایزه صلح دانشجویی، توسط سازمانی به همین نام اهدا می‌شود. جایزه صلح نوبل هم در نروژ اهدا می‌شود. جایزه صلح دانشجویی را هم بر اساس جایزه صلح نوبل پایه‌گذاری کردند.
شانزده سال پیش اولین جایزه صلح دانشجویی اهدا شد و برای این پایه‌گذاری شد که به دانشجویان دنیا هم توجه شود. این نهاد کمیته‌ای دارد که از چهار متخصص در رشته‌های مختلف تشکیل شده. در کمیته امسال خبرنگاری بین‌المللی بود، کسی که سال‌ها در زمینه صلح فعالیت کرده، پنج دانشجو و چهار غیر دانشجو در این کمیته حضور داشتند.»
جایزه صلح دانشجویی از طرف دانشجویان نروژ هر دو سال یک‌بار به دانشجویی اهدا می‌شود که برای پیشبرد صلح، حقوق بشر و دموکراسی تلاش می‌کند.
محمود امیری‌مقدم در پاسخ به این پرسش که: آیا مشخص هست که مجید توکلی از بین چند نفر و چه کسانی بعنوان برنده این جایزه انتخاب شده است؟ می‌گوید:« این مساله علنی نیست و محرمانه است. ولی بیش از صد نفر کاندیدا شدند و در دوره آخر از بین پنج نفر مجید توکلی انتخاب شده است.»
او درباره سخنرانی‌اش می‌گوید :« حرف اصلی من این بود که جنبش دانشجویی ایران فراموش نشده است. اهدای این جایزه به مجید توکلی این مساله را نشان می‌دهد که با اینکه حکومت ایران با زندانی کردن، محکوم کردن به حبس‌های طولانی مدت و اخراج از دانشگاه قصد دارد صدای جنبش دانشجویی ایران را خاموش کند، توجهی که امروز جنبش دانشجویی ایران گرفته، برعکس آن را نشان می‌دهد. دنیا جنبش دانشجویی ایران را فراموش نکرده و نخواهد کرد و از خواسته‌های آنان حمایت می‌کند.»
وزیر خارجه نروژ در مراسم اعلام برنده جایزه صلح دانشجویی با اشاره به مجید توکلی گفته که جایزه امسال به شخصی جوان و شجاع اهدا شده است.
در بخشی از اطلاعیه‌ای که به همین مناسبت منتشر شده هم به نقش دانشجویان در ایران و محرومیت از تحصیل تعداد زیادی از آنها اشاره شده است.
هشتمین جایزه صلح دانشجویی در ماه فوریه سال ۲۰۱۳، ۵ ماه دیگر اهدا خواهد شد.
محمود امیری ‌مقدم درباره نحوه اهدای جایزه می‌گوید:« این جایزه هم لوح تقدیر است و هم در یکی از خیابان‌های اینجا، روی سنگفرش خیابان رد پای برنده جایزه را درست می‌کنند و روی سنگی در این خیابان اسم برنده این جایزه نوشته می‌شود. اگر خود مجید توکلی تا آن زمان آزاد نشود و نتواند به نروژ سفر کند، حتما شخصی دیگر این جایزه را از طرف او دریافت خواهد کرد.»
مجید توکلی در شانزدهم آذر سال ۸۸ در دانشگاه امیرکبیر آیت الله خامنه‌ای را دیکتاتور نامید و پس از آن مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی قرار گرفت و بازداشت شد. از آن زمان تاکنون مجید توکلی به مرخصی نیامده است.
مجید توکلی به اتهام اجتماع و تبانی علیه نظام، تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری و توهین به ریاست جمهوری به هشت سال حبس تعزیری، پنج سال محرومیت از فعالیت سیاسی و پنج سال محرومیت از خروج از کشور محکوم شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر