۱۳۹۱ اسفند ۲۲, سه‌شنبه

احمد شهید: نقض حقوق بشر در ایران رو به گسترش است

 احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران روز دوشنبه در اجلاس ویژه این سازمان در ژنو اعلام کرد نقض حقوق بشر در این کشور نسبت به سال های گذشته به شکل گسترده تری ادامه پیدا کرد.
 به گزارش « محبت نیوز»، احمد شهید در گزارش خود اعلام کرد نظام جمهوری اسلامی ایران اقدام به سرکوب مخالفان سیاسی ، روزنامه نگاران و فعالان قومی و زنان می کند و دست به اعمال شکنجه و اعدام های پنهانی می زند.
احمد شهید هشدار داد ": نقض حقوق بشر در ایران به حد بسیار نگران کننده ای رسیده است".
او افزود": مدافعان حقوق بشر و کسانی که نقض حقوق بشر را با سند ثبت می کنند و در این زمینه گزارش می دهند با خطر مواجه هستند".
وی گفت": آنهایی که در مورد این تخلفات لب به سخن می گویند ، مورد اذیت و آزار، بازجویی، دستگیری و شکنجه قرار گرفته ، و علیه آنها اتهام های واهی چون اقدام علیه امنیت کشور مطرح و پرونده سازی می شود.
به گفته احمد شهید:" این پرونده سازی ها به هدف تضعیف فعالان حقوق بشر و مرعوب کردن سایر همکاران آنها صورت می گیرد".
او افزود:" دولت اقدامات تنبیهی علیه بعضی گروه ها ، سیاستمداران مخالف ، روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر در پیش گرفته است".
وی همچنین اعلام کرد کسانی که نقض حقوق زنان ، اقلیت های قومی، مذهبی و انتقام گیری رژیم را افشا کنند با خطر مواجه هستند.
گزارشگر سازمان ملل در گزارش خود افزود:" نقض وسیع حقوق بشر در ساختار حکومتی ایران سیستماتیک و نهادینه شده است".
شهید از عدم همکاری ایران برای دیدار از این کشور به رغم درخواست های مکرر ابراز تاسف کرده و افزود برای تهیه گزارش در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران مجبور شده بود، با ایرانیان در تبعید و قربانیان شکنجه و زندانیان سابق ایرانی و فعالین داخلی تماس بگیرد.
به گفته گزارشگر سازمان ملل عدم بازخواست و مجازات مجرمانی که دست به شکنجه، اذیت و آزار مردم می زنند، باعث شده است که آنها بدون ترس از پرس و جو به اعمال غیرانسانی خود ادامه داده و فرهنگ معافیت از مجازات در این کشور نهادینه شود.
شهید ادامه داد: شکنجه زندانیان مسئله خیلی نگران کننده ای است که او در گزارشات قبلی خود نیز به آن پرداخته است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه دولت ایران این گزارش را بی پایه دانسته و آنرا رد کرد.
ایران می گوید قوانین ایران شکنجه را ممنوع کرده و اعترافاتی که تحت شکنجه از متهمان گرفته شود بی اعتبار است، بنابراین شکنجه در ایران وجود ندارد.
اما شهید می گوید": وجود قوانین برای دست زدن به چنین اقداماتی کافی نیست".
گزارشگر سازمان ملل به مسئله اعدام ها در ایران پرداخته گفت": دولت ایران اعلام کرد 297 نفررا در سال 2012 اعدام کرده است. 58 نفراز آنها در ملاء عام شدند. اما به گفته مسئولان قضایی، زندانبانان و خویشاوندانان اعدامی ها 200 نفر دیگر به صورت مخفی و بدون اینکه رسمن اعدام آنها اعلام شود ، توسط ماموران اعدام شدند. او تاکید کرد شمار اعدام شدگان در سال 2012 به بیش از 500 نفر رسیده است.
احمد شهید ضمن اشاره به تایید حکم اعدام 5 فعال فرهنگی عرب اهوازی از دستگاه قضایی ایران خواست این حکم را لغو کند.
شهید تاکید کرد ماموران دولتی تحت شکنجه اعتراف های دروغ از متهمان گرفتند و آنها را به اعدام محکوم کردند.
او افزود: از اعدام کسانی که به اتهام مصرف الکل ، مواد مخدر و زنا به مرگ محکوم می شوند به شدت نگران است. این افراد بدون محاکمه صحیح و عادلانه به جوخه های اعدام سپرده می شوند.
گزارش ادامه می دهد آمار اعدام ها نشان می دهد که ایران نمی خواهد جکم اعدام را از سیستم قضایی خود برداشته یا بکارگیری آنرا محدود سازد.
محمدجواد لاریجانی نماینده ایران در شورای حقوق بشر این گزارش را به شدت رد کرد.
او ضمن متهم کردن احمد شهید به همکاری با تروریست ها گفت این گزارش غیرمستند و ناسالم است و بوسیله آمریکا و متحدان اروپایی آن تهیه شده است.
ایلین دوناهو نماینده آمریکا در این شورا اتهامات لاریجانی را رد کرده اعلام داشت": شواهد انکارناپذیری وجود دارد که ایران فعالان اجتماعی و حقوق بشر را سرکوب می کند".
احمد شهید ناظر شورای حقوق بشر سازمان ملل برای ایران ،قبلا وزیر امور خارجه کشور"مالدیو" بود که در سال 2011 به عنوان گزارشگر حقوق بشر در ایران منصوب شد./ العربیه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر