۱۳۹۱ اسفند ۱۸, جمعه

نگرانی ها ازحکم دیپورت دو تن از نوکیشان مسیحی به جمهوری اسلامی

در .حالی درخواست پناهندگی دو تن از نوکیشان مسیحی فارسی زبان از سوی اداره مهاجرت سوئد رد شده است، که حدود 10 سال پیش این خادمین مسیحی از اسلام به مسیحت گرویدند. اکنون نگرانی ها از بازداشت و یا زندانی شدن این افراد به اتهام "ارتداد" در صورت بازگرداندن (دیپورت) به ایران وجود دارد.
« محبت نیوز» - از آغاز انقلاب ۱۳۵۷ در ایران و به روی کار آمدن حکومت مذهبی جمهوری اسلامی تاکنون دگر اندیشان دینی، مسیحیان و بویژه نوکیشان مسیحی افرادی که از اسلام به مسیحیت گرویده زیر فشار و آزار و اذیت حکومت اسلامی بوده اند. و عده زیادی از آنان نیز دست به جلای وطن زده و راه مهاجرت در پیش گرفتند.
با این حال موج شدید مهاجرت از ایران که از مدت ها قبل به خاطر فشار حکومت بر دگر اندیشان مذهبی و منتقدان سیاسی و اجتماعی کلید خورده بود در سالهای اخیر به اوج خود رسیده است !
در این میان، اقلیت های دینی و مذهبی و به ویژه مسیحیان و نوکشیان مسیحی ایران نیز از زیر تیغ خصمانه نیروهای امنیتی در امان نبودند و یا با احکام قضایی شدید همچون اعدام و زندان های بلند مدت روبرو شدند و یا زیر شکنجه و تهدیدات و فشارها با مرگ دست و پنجه نرم کردند.
باید افزود که فشار و تهدیدات حاکمیت جمهوری اسلامی بر دگر اندیشان سیاسی و مذهبی در ایران آنچنان است که شنیدن مهاجرت و خروج اجباری ایرانیان از کشور و فرار آنها از طریق راه های غیرقانونی به کشورهای همسایه و یا اروپایی و تقاضای پناهندگی آنان از دولت ها رو به افزایش است . به دنبال آن نیز خبر عدم پذیرش و یا احتمال بازگرداندن این افراد به کشورشان که میتواند خطرات بسیاری برای آنان بهمراه داشته باشد براستی بسی جای تاسف است .
- خطر بازگرداندن دو نوکیش مسیحی به جمهوری اسلامی !
براساس گزارش « محبت نیوز» از سوئد ، دو تن از پناهجویان نوکیش مسیحی که به دلیل آزار و جفا بر نوکیشان مسیحی از سوی دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی، در سال 2011 از دولت سوئد درخواست پناهندگی کرده اند، هم اکنون در آستانه دیپورت و بازگرداندن به ایران قرار دارند.
این دو برادر بنامهای "مجید خسروی و حمید خسروی" از پناهجویان مسیحی می باشند که پرونده آنان از سوی دادگاه مهاجرت علیرغم اینکه هم اکنون نیز در کلیسای فارسی زبان سوئد به خدمات کلیسایی و بشارت در بین فارسی زبانان مشغول هستند، پذیرفته نشده و دادگاه نیز رای به حکم اخراج آنان از خاک آن کشور را داده است .
"در ماده هفت قانون مجازات اسلامی علاوه بر موارد ذکر شده در مواد5و6 آن، هر ايراني كه درخارج ايران مرتكب جرمي شود و در ايران يافت شود طبق قوانين جزائي جمهوري اسلامي ايران مجازات خواهد شد."
بر اساس حکم ناعادلانه اداره مهاجرت سوئد مبنی بر بازگرداندن این دو برادر مسیحی به ایران ، " مجید " در روز چهارشنبه 2013/3/6 از سوی پلیس سوئد بازداشت شده است و در حال حاظر در بازداشتگاه "مرشتا " در حومه استکهلم تحت نظر میباشد ، به گفته نزدیگان وی هر لحظه بیم آن می رود که توسط پلیس سوئد به فرودگاه و از آنجا به ایران بازگردانده شود که در این صورت بازگرداندن این افراد با توجه به شرایطی که برای نوکیشان مسیحی در جمهوری اسلامی حکمفرماست می تواند شرایط وخیمی را برا ی این دو نوکیش مسیحی بدنبال داشته باشد .
جمهوری اسلامی قصد خود را در مورد چنین اشخاصی صریحن اعلام کرده است، بر اساس قوانین شرعی دادگاههای انقلاب هر فرد مسلمان زاده ایی که از اسلام به مسیحیت بگرود ‌، به اصطلاح "نوکیش مسیحی" نامیده می شود . رویگردانی از اسلام در ایران می‌تواند حتی با مجازات ارتداد ( اعدام ) روبرو شود.
- اطلاعات بیشتر و خدمات کلیسایی
"مجید و حمید خسروی" در سالهای 1381 و 1382 در یکی از کلیساهای شهرهای ایران از اسلام به مسیحیت گرویده و عیسی مسیح را بعنوان نجات دهنده خود پذیرفتند .
این دو برادر پس از رشد ایمانی و روحانی خود از همان ابتدا به خدمات کلیسایی و کارهای بشارتی –در بین خانوادهها و دوستان و در برخی از شهرها پرداخته و در این زمینه فعال بودند.
حدد دو سال و اندی پیش در پی هجوم گسترده نیرو های امنیتی به کلیسای محل سکونتشان که در پی آن بدستور مقامات اطلاعات و امنیتی منجر به بسته شدن کلیسا و بازداشت کشیش آن شد این دو برادر مسیحی ادامه فعالیت و کارهای بشارتی خود را بطور مخفیانه و زیر زمینی آغاز میکنند و در برخی شهرهای اطراف و در خانه های خود و بستگان اقدام به راه اندازی کلیسای خانگی کرده و رهبری آن را نیز برعهده می گیرند. در حالی که در آن شرایط ، جفا و آزار و اذیت از سوی حاکمیت و نیروهای امنیتی نسبت به نوکیشان مسیحی افزایش یافته بود ، آنان به امور کلیساهای زیر زمینی و تعلیم الهیات مسیحی و کتاب مقدس می پرداختند.
در ادامه موج جفا بر مسیحیان ایران که طی سه سال گذشته به اوج خود رسیده و همه روزه بسیاری از کلیسای های خانگی از سوی ماموران امنیتی مورد شناسایی قرار می گرفت، و نوکیشان مسیحی که در بین آنان دوستان مرتبط با " مجید و حمید " هم نیز حضور داشتند ، تعدادی از این افراد به اتهام حضور در جلسات خانگی کلیسایی با اتهاماتی از قبیل جاسوسی برای بیگانگان ، اقدام بر علیه امنیت ملی و یا " ارتداد" مواجه شدند که برخی از این افراد نیز هم اکنون با احکام دستگاه قضایی جمهوری اسلامی یا در زندان بسر می برند و یا در انتظار برگزاری دادگاهشان هستند.
" مجید و حمید خسروی " این دو برادر مسیحی نیز پس از شناسایی توسط ماموران امنیتی و با اطلاع از احضاریه کتبی که از سوی دادگاه انقلاب برای آنان ارسال شده بود ، در حالی که قصد خروج از کشور را داشتند تصمیم می گیرند تا درخواست پناهندگی خود را به دولت سوئد اعلام کنند.
متاسفانه با تعطیلی کلیسای ساختمانی کشیشان این دو نوکیش مسیحی بخاطرمسائل امنیتی و فشار و نگرانی از وضعیت خود و بستگان در داخل ایران قادر نیستند که این واقعیت ها را با نامه تائید و برای مسئولان اداره مهاجرت به کشور سوئد ارسال نمایند.
اما به گفته شبان کلیسای فارسی زبان استکهلم، " مجید و حمید " پس از یکسال و اندی در کشور سوئد همچنان با ایمان در کلیسای فارسی زبان استکهلم و تحت نظر ایشان در کمیته بشارت به فارسی زبانان و گروه پرستش آن کلیسا به فعالیت و خدمت در آنجا مشغول می باشند .
این دو پناهجوی مسیحی همچنین از طریق اینترنت و شبکه های تلویزیونی مسیحی فارسی زبان، با ساخت و تولید برنامه های ویژه برای مسیحیان با این ارگانهای مسیحی نیز همکاری فعال دارند .
با توجه به گزارش و موارد مطرح شده از سوی آژانس خبری مسیحیان ایران ( محبت نیوز) ، و استناد به موارد مطرح شده از وضعیت نوکیشان مسیحی در ایران، از دولت ، اداره مهاجرت و بویژه پلیس سوئد درخواست داریم که بار دیگر درخواست پناهندگی این دو نوکیش مسیحی "مجید و حمید خسروی" را مورد بررسی قرار دهند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر