۱۳۹۲ خرداد ۲۳, پنجشنبه

انتخابات ریاست جمهوری و افزایش فشار بر اقلیت‌های دینی !


انتخابات ریاست جمهوری ،همواره با اگر و مگر‌های فراوان همراه بوده گروهی آن را تحریم و گروه دیگر، مردم را به شرکت در انتخابات تشویق می‌کنند. در این بحبوحه، تنها گروهی که هیچ نقشی ندارد و فقط در انتظار اعلام نتایج است، «اقلیت‌های دینی» (رسمی یا غیر رسمی) است.
« محبت نیوز» - انتخابات ریاست جمهوری در ایران، همواره با اگر و مگر‌های فراوان همراه بوده و این مشکل به جای آنکه از شور انتخاباتی بکاهد، بیشتر باعث داغ شدن تنور بحث‌ها و اعلام نظرات گوناگون در این زمینه شده است.
گروهی تحریم را تبلیغ و گروه دیگر، مردم را به شرکت در انتخابات تشویق می‌کنند. در این بحبوحه انتخاباتی، تنها گروهی که هیچ نقشی ندارد و فقط در انتظار اعلام نتایج است، «اقلیت‌های دینی» (رسمی یا غیر رسمی) است.
به گزارش« محبت نیوز» سایت روز در این باره می نویسد؛ مسیحیان ،زرتشتیان، یهودیان طبق اصل سیزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اقلیت‌های دینی شناخته شده محسوب می‌شوند و در حدود قانون می‌توانند به اجرای آئین‌های مذهبی مورد علاقه خود بپردازند. بهاییان و صابئین‌ها و پیروان ادیان دیگر به عنوان ادیان شناخته شده و رسمی محسوب نمی‌شوند، لذا از بسیاری از حقوق اجتماعی و سیاسی یک شهروند درجه یک ایرانی محروم هستند. لازم است به این نکته توجه کنیم که هرچند پیروان سه آیین زرتشتی، یهودی و مسیحی از اقلیت‌های دینی رسمی در ایران به شمارمی‌روند، ولی اجازه تبلیغ مذهبی در ایران را ندارند. درواقع هرچند اقلیت‌های دینی رسمی در اجرای مناسک مذهبی خویش آزادند، ولی از حقوق اجتماعی برابر با یک شهروند مسلمان برخوردار نیستند و اجازه تحرک و فعالیت چندانی در امور اجتماعی یا اقتصادی کشور را ندارند. به عبارت دیگر هیچکدام از پیروان اقلیت‌های دینی رسمی، اجازه احراز مشاغل حساس یا مناصب عالی در امور کشور را ندارند. مثلن در بین نیروی نظامی و انتظامی کشور، افسری را نمی‌توان یافت که پیرو یکی از ادیان سه گانه فوق باشد !
- نقض حقوق اقلیت‌های دینی
همین شور انتخاباتی و بحث‌های پیرامون آن موجب شده است تا طی یک ماه و نیم اخیر موضوع «انتخابات ریاست جمهوری» به سر فصل خبری رسانه‌ها تبدیل شود و بسیاری از خبر‌ها ازجمله موارد مربوط به نقض حقوق بشر در کشور کمتر مورد توجه قرار ‌گیرد.
شور انتخاباتی و بحث‌های پیرامون آن موجب شده است تا طی یک ماه و نیم اخیر موضوع «انتخابات ریاست جمهوری» به سر فصل عنوان خبری رسانه‌ها تبدیل شود و بسیاری از خبر‌ها ازجمله موارد مربوط به نقض حقوق بشر در کشور کمتر مورد توجه قرار ‌گیرد.
در این بین اخبار مربوط به نقض حقوق اقلیت‌های دینی که هم از منظر حقوق سیاسی و هم از نظر عددی کمترین تاثیر را در روند انتخابات ریاست جمهوری ایران دارند، نادیده گرفته می‌شوند. به نظر می‌آید « نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی با آگاهی از وضعیت موجود برای پیش بردن اهداف خود طی یک ماه و نیم گذشته که بحث انتخابات داغ و همه نگاه‌ها به این موضوع معطوف شده است، بیشترین فشار‌ها و آزار را بر شهروندان غیرمسلمان ایران وارد کرده‌اند. در واقع کارزار انتخابات ریاست جمهوری در ایران را می‌توان سرپوشی مطمئن برای پنهان نگهداشتن سرکوب اقلیت‌های دینی محسوب کرد.»
سرگرم بودن مردم و رسانه‌ها در کارزار انتخابات، بهترین زمان برای حاکمیت محسوب می‌شود تا بسیاری از پرونده‌های معوقه اقلیت‌های دینی را به جریان اندازد؛ احکام صادره در سال گذشته را به اجرا درآورد و با سراسیمگی جلسات دادگاه زندانیان بهایی و برخی از زندانیان مسیحی را پس از ماه‌ها بلاتکلیفی برگزار و حکم‌های سنگین صادر کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر