۱۳۹۱ آبان ۱۹, جمعه

تهديد خانواده ستار بهشتی و "حبس خانگی" آنها

هم زمان با اعتراضات جهانی نسبت به کشته شدن ستار بهشتی، وبلاگ‌نويس زندانی در ايران، یک منبع نزدیک به خانواده وی گفته است اعضای خانواده او که به‌شکل غيررسمی در حبس خانگی به‌سر می‌برند، تهدید شده‌اند که در صورت صحبت کردن با رسانه‌ها دستگیر می‌شوند

کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران امروز جمعه ۱۹ آبان‌ماه به نقل از اين منبع که نخواست نامش فاش شود نوشته است: "مأموران امنیتی همه تلفن‌هایی که خانواده در اختیار داشتند را از آنها گرفتند. از برخی از اعضای خانواده که تلفن‌ آنها گرفته نشده، شماره‌هایشان را یادداشت کرده‌اند برای شنود."

وی افزوده است: "در حال حاضر کسی در منزل مادر ستار نیست و همه اعضای خانواده در منزل خواهرش هستند که در کوچه آنها چهار ماشین که در هر کدام سه چهار نفر هستند رفت و آمد افراد را به خانه کنترل می‌کنند."

این منبع نزدیک به خانواده ستار بهشتی گفته است ارتباط بیرونی اعضای خانواده را به‌طور کامل قطع کرده‌اند و در حال حاضر همسایه‌ها نيز اجازه ورود و خروج ندارند.

مسئولان امنيتی همچنين به خانواده بهشتی گفته‌اند اجازه ندارند مراسم سوم و هفتم را در مسجد برگزار کنند.

منبع نزدیک به خانواده ستار بهشتی گفته است ارتباط بیرونی اعضای خانواده را به‌طور کامل قطع کرده‌اند و در حال حاضر همسایه‌ها نيز اجازه ورود و خروج ندارند. مسئولان امنيتی همچنين به خانواده بهشتی گفته‌اند اجازه ندارند مراسم سوم و هفتم را در مسجد برگزار کنند

ستار بهشتی، وبلاگ‌نويس ۳۵ ساله در ۹ آبان‌ماه به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت در شبکه اجتماعی و فیس‌بوک" توسط پليس فضای توليد و تبادل اطلاعات نيروی انتظامی ايران (فتا) در منزلش در شهر رباط کریم در نزدیکی تهران بازداشت شد.

وی در آخرین پست‌های وبلاگ خود قبل از بازداشت، در مورد سیاست خارجی ایران در لبنان و همچنین اعتصاب غذای نسرین ستوده وکیل و فعال حقوق بشر که در زندان اوین نگهداری می‌شود نوشته بود.

ستار بهشتی پيش از اين نيز در جريان رويدادهای دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری در ايران چندين بار از تظاهرات اعتراضی مردم و حضور مأموران فيلمبرداری کرده و آن را در اختيار رسانه‌ها قرار داده بود.

وی همچنين در سال ١٣٨٢ در ارتباط با اعتراضات دانشجویی دستگیر و مدتی را در بازداشت به‌سر برده بود.

ستار بهشتی پس از دو روز بازجويی، پنج‌شنبه ۱۱ آبان به بند ۳۵۰ زندان اوين منتقل شد. زندانيان سياسی اين بند تأييد کرده‌اند که ستار بهشتی را با بدنی شکنجه‌شده ديده‌اند.
ظاهراً پس از انتقال اين وبلاگ‌نويس به بند ۳۵۰، دوباره به وی اطلاع داده می‌شود که برای ادامه بازجويی بايد به پليس فتا تحويل داده شود.

ستار بهشتی با اطلاع‌يافتن از احضار دوباره‌اش به پليس فتا، نامه‌ای را در داخل زندان می‌نويسد و می‌گويد مسئولیت هر اتفاقی که برايش رخ دهد، بر عهده پليس فتا است.

يکی از اعضای خانواده پيکر ستار بهشتی را ديده و گفته است: در سرش فرورفتگی بزرگی بوده و روی سرش گچ کشیده بودند. صورتش باد کرده بوده است. به محض اینکه بند کفن را باز کردند از کنار زانوی راستش به کفن خون زده بوده است

چند روز پس از اين موضوع، روز سه‌شنبه ۱۶ آبان مأموران بدون هيچ توضيحی به خانواده بهشتی خبر مرگ وی در بازداشتگاه را اطلاع می‌دهند.

پيکر ستار بهشتی روز چهارشنبه در قبرستان رباط کريم دفن می‌شود.

به‌گفته منبع نزديک به خانواده بهشتی در روز خاکسپاری مأموران به دست‌های خواهر وی که با رسانه‌های مختلف خارج از کشور مصاحبه کرده بود دست‌بند زده و او را تهديد به بازداشت می‌کنند اما با پادرميانی اعضای خانواده وی آزاد می‌شود.

اين منبع آگاه گفته است مأموران در اين مراسم خواهر ستار بهشتی را تهديد کرده‌اند که در صورت مصاحبه با رسانه‌ها وی را بازداشت خواهند کرد.

وی همچنين گفته است يکی از اعضای خانواده پيکر ستار بهشتی را ديده و گفته است: "در سرش فرورفتگی بزرگی بوده و روی سرش گچ کشیده بودند. صورتش باد کرده بوده است. به محض اینکه بند کفن را باز کردند از کنار زانوی راستش به کفن خون زده بوده است. به محض اینکه بند را باز کردند کاملا کفن خونی شد و علائمی از کالبد شکافی هم روی بدنش بوده است."

مرگ ستار بهشتی بازتاب گسترده‌ای در جهان يافت. سازمان عفو بین‌الملل در بيانيه‌ای کشته شدن ستار بهشتی را بر اثر شکنجه بسيار محتمل دانست و خواستار تحقیق مستقل در مورد سرنوشت وی شد.

سازمان گزارشگران بدون مرز نيز ضمن ابراز تأسف از خبر درگذشت اين وب‌نگار زندانی، در بيانيه‌ای نوشت: "به نظر می‌رسد وی بر اثر اعمال خشونت به هنگام بازجویی به قتل رسیده باشد."

گزارشگران بدون مرز با بيان اينکه "جمهوری اسلامی ایران یکی از نمونه‌های بارز چیرگی مصونیت از مجازات در جهان است"، تأکيد کرد: "جامعه جهانی نباید اجازه دهد جنایات رژیم در زندان‌ها ادامه یابد و مسئولان آن از مصونیت از مجازات برخودار باشند."

فرانسه و بريتانيا نيز به‌شکل جداگانه کشته شدن ستار بهشتی در زندان را محکوم کرده و خواهان روشن شدن تمامی ماجرا و رسيدگی به آن شدند.
منبع خبر
http://radiozamaneh.com/print/news/iran/2012/11/09/21522

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر