۱۳۹۱ آذر ۲, پنجشنبه

مهمانپرست اتهام دخالت ایران در درگیری‌های غزه را «بی‌اساس» دانست

مهمانپرست اتهام دخالت ایران در درگیری‌های غزه را «بی‌اساس» دانست;)

در حالی که مقام‌های مختلف جمهوری اسلامی حمایت نظامی ایران از غزه را تایید کرده‌اند و حماس نیز از ایران به دلیل مسلح‌سازی تشکر کرده، وزارت خارجه ایران متهم شدن ایران از سوی 
فرانسه به نقش داشتن در درگیری‌های غزه را «بی‌اساس» خوانده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روز اول آذرماه ضمن رد اظهارات لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، که عملکرد ایران را مخل ثبات خاورمیانه دانسته بود، این سخنان را ناشی از «بی‌توجهی» آقای فابیوس به «واقعیت‌های خاورمیانه و عملکرد سازنده و نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در تقویت صلح و ثبات منطقه‌ای» دانست.

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، روز اول آذرماه گفته بود که راکت‌های ایران از سوی غزه به سوی شهروندان اسرائیل شلیک می‌شوند.

وی ایران را متهم به داشتن «نیات منفی» در قبال «لبنان، سوریه، عراق و غزه» کرد و گفت جمهوری اسلامی به دلیل ارسال راکت‌های دور برد به این کشورها، «مسئولیت بزرگی» در قبال درگیری‌های منطقه دارد.

آقای مهمان‌پرست در بیانیه ای، ضمن «محکوم کردن» این اظهارات، اسرائیل و کشورهای غربی را عامل ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه دانست و این کشورها را متهم به «جنایت جنگی» علیه مردم فلسطین کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در حالی اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه را رد کرده است که روز چهارشنبه، محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران اظهار کرد که ایران فناوری ساخت موشک به غزه فرستاده است.

وی در عین حال «هرگونه سازش» را به «ضرر غزه» دانست و ابراز اطمینان کرد که مردم غزه «تا آخرین قطره خون شان» در مقابل رژیم اسرائیل «مقاومت خواهند کرد».

علی لاریجانی، رییس مجلس نیز گفته است: «افتخار می‌کنیم که کمک ما به مردم فلسطین جنبه مادی و نظامی داشته است.»

همچنین خالد مشعل، رییس دفتر سیاسی حماس نیز در همین روز در کنفرانسی خبری از جمهوری اسلامی ایران به خاطر «مسلح‌سازی مقاومت» در نوار غزه تشکر کرد.

وی از نقش ایران در «کمک تسلیحاتی و مالی به مقاومت» تجلیل کرد و گفت: «با وجود اختلاف‌هایی که بر سر سوریه داشتیم، ایران در کمک تسلیحاتی و مالی به مقاومت نقش ایفا کرد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در جریان یک هفته دیگری میان نیروهای اسرائیلی و حماس، «۱۵۵ فلسطینی» کشته شدند. آسوشیتد پرس شمار کشته‌شدگان فلسطینی را «۱۶۱ تن، از جمله ۷۱ شهروند»‌ اعلام کرده است. طبق گزارش‌ها در سمت اسرائیل نیز، «پنج تن» جان خود را از دست داده‌اند.

در حال حاضر گزارش‌ها حاکی است که از شامگاه چهارشنبه، اول آذرماه، میان اسرائیل و حماس آتش‌بس برقرار شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر